Waarom?
Daar kun je hele verhalen over ophangen, maar laat ik het samenvatten als ‘Google wil in de statistieken het gedrag van consumenten laten zien die jouw websites, webshops en apps bezoeken vanaf zowel hun pc, laptop, tablet als smartphone en dan ook nog door elkaar’. Het moet makkelijker worden om een gebruiker geïntegreerd te volgen, event-driven en cross device, zonder zijn privacy aan te tasten. Google wil meer diepgang in de analyses, meer inzichten, meer voorspellingen op basis van Artificial Intelligence (AI) en nog veel meer.
Dus?
Vanaf 1 juli 2023 verwerkt Universal Analytics (UA) geen hits meer. Dus je krijgt geen statistieken meer in het verkeer, conversie etc. van je website op de ‘ouderwetse’ manier van Google Analytics.
Wat nu?
Google zal Google niet zijn als zij niet hiervoor een oplossing hebben uitgebracht, namelijk Google Analytics 4 (GA4). GA4 is eind 2020 al in de markt gezet als de opvolger van UA en dit wordt de nieuwe standaard. In een later artikel leg ik verder het verschil tussen beide uit.
Tot 1 juli 2023 kun je UA blijven gebruiken. Je hebt tot minimaal 6 maanden na deze datum toegang tot je UA-data. Google gaat je als gebruiker in de komende maanden op de hoogte brengen op welke datum zij jouw UA volledig gaan beëindigen. Maar…
Wat is verstandig om nu al te doen?
- Start vandaag nog met GA4, want dan bouw je nu al historische data op die je later goed met elkaar kunt vergelijken: bijvoorbeeld de statistieken van mei 2022 en mei 2023.
- Wen vast aan de interface van GA4 want die is echt anders dan van UA. De komende tijd zal Google GA4 nog verder verrijken met nieuwe functionaliteiten en rapportages, maar dan ben jij er al in thuis.
Hoe stap je over op GA4?
- De lastige methode: implementeer GA4 zelf in ongeveer 16 stappen.
- De makkelijke methode: neem vandaag nog contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat je soepel overstapt op GA4 en helpen je dashboards, doelen etc. over te zetten naar GA4. Ook koppelen we Google Ads, Google Search Console aan GA4 en exporteren we alvast alle belangrijke data uit Universal Analytics.
NB: UA en GA4 werken prima naast elkaar. Dus je hoeft UA niet meteen al te verwijderen.