Les 1: Samenwerken is een werkwoord
“Caramel, dat is best een goede bedrijfsnaam!”. Dat zegt een ondernemer aan tafel in een Thais restaurant in de Amsterdamse Nieuwmarktbuurt.
Het is 1 augustus 2011 en ik begin fulltime met ondernemen. Dat voelt als een enorme mijlpaal. Ik heb beneden in ons huis een werkkamer ingericht met een bureautje, mijn oude stereo-installatie en een nieuwe Macbook. Een paar weken waan ik me de koning.
Toch kom ik er al snel achter dat alleen ondernemen niks voor mij is. Om mijn visie aan te scherpen en in actie te blijven heb ik andere ondernemers nodig. Ik besluit daarom om een middag te organiseren met een aantal ondernemers uit mijn netwerk en mijn beste vriend Frank. Low-profile, gewoon door samen een potje te bowlen, een borrel te drinken en een hapje te eten.
Tijdens een verhaal aan tafel zegt mijn goede vriend Frank van den Berg MRICS dat Caramel maken eigenlijk een goede metafoor is voor het proces van samen ondernemen. Zijn verhaal over het zelf maken van Caramel en een zwartgeblakerd pannetje – en uiteindelijk zalige Caramel volgt.
Na diverse vervolgsessies over de vorming van een nieuw B2B marketingbureau valt de ene na de andere deelnemer af. Te weinig tijd, geen prioriteit, een andere visie, allemaal legitieme redenen. Gelukkig heb ik in de tussentijd Gerdien Dalmulder leren kennen met wie de plannen pas echt in een stroomversnelling komen. Zij en ik zitten enorm op één lijn en we halen allebei klussen binnen waar we elkaar op inzetten.
Mijn tweede bedrijf Caramel Business gaat in juni 2013 live. De VOF Caramel Business run ik samen met Gerdien, aangevuld met een aantal goede partners om ons heen. Vele mooie klanten projecten volgen. Ik leer dat samenwerking niet alleen bestaat uit praten en plannen maken. Samenwerking draait om elkaar wat gunnen, commitment, hard werken en successen vieren. Samenwerken is een werkwoord!
Les 2: Laat je ego los en vraag tijdig hulp
“Het is me vroeger toch ook gelukt, waarom nu dan niet?” “Zie ik het allemaal wel goed, klopt mijn visie wel, kan ik het wel alleen en heb ik het ondernemen niet te veel geïdealiseerd?”
In 12,5 jaar ondernemerschap heb ik veel gave projecten gedaan voor mooie klanten en veel geleerd. Maar ik heb ook diverse crises gekend.
Medio 2016 sta ik er door het vertrek van mijn businesspartner Gerdien weer alleen voor, dat voelde voor mij vaak eenzaam en ik kom mezelf keihard tegen. Ook blijft de structurele groei die ik zoek uit. Er begint iets te knagen en mijn frustratie neemt toe.
De jaren erna laat ik me helpen door diverse coaches. Ik ga samen met hen terug naar mijn drijfveren en scherp mijn visie en ambitie weer aan. Ik kan iedereen een goede coach aanraden.
Ook leer ik om meer los te komen van status en ego. Onbewust zitten de successen uit mijn verleden me soms in de weg. Ik leer zachter te zijn naar mezelf. De context en ik zelf zijn beiden nu heel anders, dus heel vreemd is het niet dat de dingen niet zo makkelijk gaan als vroeger. En ik heb zeker een paar blinde vlekken en valkuilen.
Andere ondernemers kunnen je enorm helpen, in goede en in slechte tijden. Ik vraag daarom steeds vaker hulp en heb regelmatig contact met anderen om te sparren. Een luisterend oor en een paar goede tips kunnen soms zo enorm waardevol zijn.
Bovendien is die rol spelen van de succesvolle marketeer en ondernemer heel vermoeiend. En hoe geloofwaardig is dat eigenlijk? Jezelf zijn is zo veel fijner en je twijfels delen maken je een authentieker en waardevoller persoon voor anderen.
Les 3: Just do it
Ik voel alle ogen in de zaal in mijn rug priemen. Het zweet breekt me uit bij de realisatie wat ik zojuist heb gedaan. Ik ben, voor ik het door had, overeind gaan staan, heb mijn keel geschraapt, en heb hardop gezegd: “IK!”. En nu heb ik ineens tot mijn grote schrik, voor een volle zaal veilingbezoekers, allemaal vreemden, een marketingscan aangeboden.
Het is puur een kwestie van durven en afgaan op mijn gevoel. Ik ben op een bijeenkomst op de NDSM-werf in Amsterdam waar een veiling wordt georganiseerd om geld op te halen voor Alpe D’Huzes. Een vriend draait daar als DJ plaatjes en vraagt of ik ook langs wil komen. Aan het eind van een geanimeerde avond vraagt de veilingmeester of er nog bezoekers zijn die iets willen inbrengen voor het goede doel.
De dag na mijn roekeloze actie blijkt dat de persoon die zijn hand opstak en de marketingscan wil laten doen Basjan Faber van maritiem ingenieursbureau C-Job is. Een schot in de roos, want de grotere technische B2B bedrijven zijn precies de doelgroep van Caramel Business.
Twee weken later gaan we met elkaar in zee. Ook weer een kwestie van durven en afgaan op gevoel. Door mijn actie wordt C-Job onze eerste grote klant en launching customer van Caramel Business.
Vaak is ondernemen een kwestie van “Just do it”!