4 marketing principes om impact te maken

Gelukkig zie ik dat voor steeds meer ondernemers impact maken op een betere wereld belangrijker is dan alleen de focus op groeien en maximaal geld verdienen. Maar het kan prima samen gaan. Steeds meer bedrijven lossen met hun product of dienst een probleem op waar ze de wereld schoner of beter mee achter laten. Als je echt impact maakt kan je een markt veroveren of openbreken. Impact maken levert je een bloeiend bedrijf op waar klanten graag zaken mee doen en medewerkers graag werken. Dat gaat uiteraard niet vanzelf.

De 4 belangrijkste marketing principes als je impact wilt maken

 

Ik zie marketing meer als katalysator voor positieve verandering dan uitsluitend als financiële groeimotor. Maar hoe maak je met marketing met je bedrijf impact in de wereld van nu?

Jaarlijks volg ik met veel belangstelling de verkiezing van de 40 meest inspirerende organisaties door Synergie. Synergie is een adviesbureau dat mensen in organisaties helpt om samen meer impact te maken.

Volgens Synergie zijn de 4 belangrijkste marketing principes als je met je bedrijf impact wilt maken:

  1. Toekomstvisie
  2. Transparantie
  3. Next-level oplossing
  4. Community


1 – Toekomstvisie

 

Impactorganisaties vertrekken vanuit een visie op de toekomst, een droombeeld. Zij starten vanuit dat beeld, werken vanuit de toekomst in plaats van naar de toekomst toe. Die visie is niet alleen van de afdeling marketing, maar van de hele organisatie. Het geeft iedereen antwoord op de vraag ‘Waar werken we aan’? Impactmarketing gaat over het bieden van zicht op een nieuwe realiteit.

Zoals maritiem ingenieursbureau C-Job Naval Architects die met haar innovatieve scheepsontwerpen streeft naar een duurzame maritieme sector binnen één generatie. Mede door de ontwerpen van C-Job zal de elektrificatie van onderdelen van schepen een belangrijke rol gaan spelen. Hierdoor kunnen reders de overstap maken naar schepen die op het huidige prestatieniveau kunnen opereren en weinig of geen broeikasgassen uitstoten.


2 – Transparantie

 

Impactorganisaties zijn onderweg. Dat is per definitie nog niet het eindbeeld. Daarbij past eerlijkheid over wat er mis is, wat er nodig is, wat er lukt en wat nog niet. Deze eerlijkheid is onmogelijk bij traditionele marketing die gebouwd is op het creëren van een fantasie.

Telecomprovider Voys leeft geheel volgens deze transparantie. Oprichter Mark Vletter is daar heel stellig in:

“Wees radicaal transparant: over waar je je geld aan verdient, laat zien welke zaken je nog niet op de rit hebt en laat klanten zelf beslissen of ze hun review willen laten publiceren op je website. Die transparantie maakt je geloofwaardig en geeft vertrouwen”.

 

3 – Next-level oplossing

 

Markten veroveren of openbreken kan alleen met producten of diensten die ook nu de moeite waard zijn en die een next-level oplossing zijn voor een probleem. Impactorganisaties doen wat nodig is om een positieve verandering te brengen en ontwikkelen nieuwe waardeproposities. Daarmee komt er ook een einde aan de voortdurende stroom vaak nutteloze minimale innovaties en line-extensions om de aandacht te trekken naar ‘nieuw is beter’.

Zereau Drinks | KRNWTR+ biedt een oplossing voor het probleem dat 11 miljoen ton plastic jaarlijks in de zee terecht komt. 44% van al het plastic wordt gebruikt voor wegwerp-verpakkingen. Waanzin vindt Zereau Drinks. Bovendien is het vreemd dat er jaarlijks miljoenen liters water en frisdrank worden verpakt en vervoerd. Vervuilend en totaal onnodig. Reden voor Zereau Drinks om in actie te komen. Met hun Dutch design watertap kun je duurzaam drinken op kantoor of in de horeca. Zonder onnodige verpakkingen en met gefilterd en gekoeld water vanuit de waterleiding. En die filtering is met de waterkwaliteit die zelfs in Nederland onder druk staat geen overbodige luxe. Met de komst van de siropen heeft Zereau Drinks inmiddels ook een betaalbare en onderscheidende waardepropositie in de frisdrankmarkt.


4 – Community

 

Impactorganisaties zien hun klanten niet als passieve consumenten.

Ze zijn immers onderweg. En ‘Alleen reis je sneller, samen kom je verder.’ Dus werken ze met hun klanten aan de verandering.

Vaak is dit slechts een deel van de klanten. 3,5% van een groep mobiliseren om zich actief uit te spreken en zich anders te gedragen is al voldoende voor een verandering.

De Dopper Wave is daarvan een mooi voorbeeld. De Dopper Wave doet de oproep om:

  1. Geen wegwerpwaterflessen meer te gebruiken
  2. Altijd kraanwater te drinken wanneer dit mogelijk is
  3. Altijd je herbruikbare fles mee te nemen
  4. Anderen te inspireren om zich ook aan te sluiten bij de Dopper Wave

Dit onder het motto “Alle druppels samen vormen een golf van verandering”.

De Dopper Wave heeft al meer dan een 1.000.000 mensen bereikt via 8.297 individuen en 992 organisaties.


Impact door crowdfunding

 

Impactbedrijven doen vaak succesvolle crowdfundingcampagnes waar de 4 marketingprincipes samen komen. Voorwaarde voor succes van zo’n campagne is een aansprekende toekomstvisie, transparantie over waar het bedrijf staat en wat er nodig is voor meer impact, een next-level oplossing die werkt en het betrekken van de community. De enorme betrokkenheid onder klanten en volgers die bij crowdfundingcampagnes vaak ontstaat levert veel bereik, goodwill en mond-tot-reclame via ambassadeurs op. Waardoor een bedrijf relatief snel de impact maakt die de wereld uiteindelijk een stukje mooier maakt.

Deze blog is geïnspireerd door de publicatie “De Inspirerende 40 van 2023” van Synergie.

Jasper van Bochove

B2B Marketing Strateeg - ik help directeuren van B2B bedrijven mensgedreven groeien

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Tweet
WhatsApp
Email