Wat is groei?
Ik ben gefascineerd door de groei van bedrijven. Ik niet alleen, want over dit onderwerp zijn boeken vol geschreven. Op Managementboek zoeken op de term “groei” levert je al tientallen resultaten op, laat staan op Google.
Collega’s van andere marketingbureaus gebruiken te pas en te onpas groei om de doelgroep ondernemers aan te spreken. En dan gaat het om groei in omzet en in winst, de associatie die veel ondernemers er waarschijnlijk ook bij hebben.
Ik schreef er al eerder over; financiële groei is in een tijd van grote maatschappelijke uitdagingen niet zo vanzelfsprekend. Denk aan de uitdagingen van veel ondernemers door het gebrek aan personeel en grondstoffen op de korte termijn en het klimaat op de lange termijn.
Groei is zelfs een besmet woord geworden. Bij velen -en ook bij mij- is het besef gekomen dat met name grote bedrijven dwangmatig bezig zijn om te groeien. En waarom? Vaak alleen omdat de raad van bestuur en aandeelhouders dat nou eenmaal willen. De negatieve gevolgen voor klanten, medewerkers en de aarde worden steeds zichtbaarder. Tijd voor een andere benadering.
Stilstand is achteruitgang
Ik heb het over een ander soort groei. Groei binnen bedrijven is voor mij een breed begrip. Natuurlijk denk ik ook aan bekende aspecten als financiële groei in omzet, rendement en marktaandeel. Maar ik word enthousiast als ik denk aan de groei in de relaties die je onderhoudt met klanten en partners, de groei in je rol als ondernemer en leidinggevende en groei als je een bloeiende bedrijfscultuur hebt. Groei is ook een signaal voor mij dat je organisatie impact heeft, dat je iets betekent in de wereld, waardevol bent. Bovendien is groei ook een teken van dynamiek en vooruitgang. Stilstand is achteruitgang tenslotte.
Innovatie in marketing hoognodig
Traditionele manieren om consumenten en eindgebruikers te verleiden en te beïnvloeden zijn steeds minder effectief. Reclame- en online leadgeneratie campagnes werken minder goed en het effect ervan is slecht te voorspellen. Ook het voorspellen van aankoopgedrag via traditioneel marktonderzoek blijkt steeds lastiger. Ook het aantrekken van talent in een enorm krappe arbeidsmarkt is een enorme opgave.
Traditionele marketing werkt niet meer. Wat werkt dan wel?
Innovatie in het vakgebied marketing is hoognodig.
Een aanpak voor groei
Onze ambitie met Sound Business is om MKB bedrijven met slimme producten en diensten ook slimmer te laten worden in hun marktbenadering. Wij helpen die bedrijven groeien, op een slimme manier die minder kost en veel leuker is.
Bij Sound Business geloven we dat bedrijven die kleur bekennen, in wie ze in de kern zijn, het verschil maken. Bedrijven die hun menselijkheid willen inzetten en betekenis zoeken. Die zich willen concentreren op de uitdagingen van deze tijd en het verschil willen maken in de wereld en in hun markt – en hier dagelijks naar handelen. Dat trekt klanten, partners en medewerkers aan die geloven in waar jij voor staat en de waarde hiervan in zien. Uiteindelijk levert dat ook betere financiële resultaten op.
Onze aanpak voor groei is gebaseerd op De Enthousiasme trilogie van Rijn Vogelaar, met de thema’s Flame, Flow en Flood. We schreven er op Marketingfacts een drietal blogs over, met dezelfde thema’s. In vogelvlucht loop ik de 3 thema’s door.
Wil je de diepte in? Lees dan vooral de volledige blogs op Marketingfacts.
Flame
Enthousiasme is de ontstekingsbron van de Flame, het oorspronkelijke idee of de visie om een bedrijf te beginnen. Alleen of met anderen. De Flame is de combinatie van je visie, aanbod en verhaal om de wereld, mooier, slimmer, duurzamer of beter voor mensen te maken. Je deelt je Flame met de wereld. Waardoor de eerste ambassadeurs of ook wel superpromoters ontstaan en het zaadje voor groei geplant is.
Lees de gehele blog Flame op Marketingfacts.
Flow
Flow ontstaat als enthousiasme overspringt van medewerkers, naar partners, leveranciers en klanten. Als alles lijkt te lukken en er synergie ontstaat. Het respectabele, 140 jaar oude Boon Edam, wereldmarktleider in entreeoplossingen werd uitgebreid aan de tand gevoeld over de rol van enthousiasme. In onze blog wordt Boon Edam aangehaald als een bedrijf waar de flow van enthousiasme over de hele wereld voelbaar is en bovendien concreet resultaat oplevert. Het bedrijf groeit na al die tijd nog steeds als kool.
Pjotr Hoekstra, Human Resource Management bij Boon Edam: “Enthousiasme drijft ons en daar komt ons succes vandaan. Ik geloof dat blije mensen de beste resultaten leveren. De grootste uitdaging is het richting geven aan enthousiasme. Wij doen dat door actief beleid te voeren en tegelijkertijd niet teveel regels en richtlijnen op te stellen.” Bekijk ook de video waar de rol die enthousiasme speelt bij Boon Edam wordt toegelicht door directie, medewerkers en een klant.
Lees de gehele blog Flow op Marketingfacts.
Flood
Voorwaarde voor groei is dus de flame bij het bedrijf en de flow van enthousiasme bij medewerkers.
Heb je een flinke brandende Flame en inmiddels een staat van Flow bereikt met je medewerkers? Dan ben je klaar voor the next step, Flood, een nieuwe golf van ambassadeurs of superpromoters. Flood is letterlijk de vloedgolf van enthousiasme die ontstaat als je bedrijf met haar Flame, de combinatie van je visie, aanbod en verhaal, de juiste snaar in de markt weet te raken.
Totdat je zelf verrast wordt door de hoeveelheid positieve reviews en leuke verhalen die over jouw bedrijf verteld worden. Het eng klinkende “dark social” is eigenlijk juist iets heel positiefs en speelt steeds meer een doorslaggevende rol bij aankopen. Waardoor klanten en opdrachten binnenhalen steeds makkelijker wordt en de groei van je bedrijf versnelt.
Het vraagt wel om focus en actief beleid om het enthousiasme binnen en buiten je bedrijf te kanaliseren.
Welke stappen kun je zetten om een vloedgolf van enthousiasme te laten ontstaan?
1. Neem een deep dive in de bron van enthousiasme bij je superpromoters.
2. Creëer bijzondere ervaringen.
3. Help je superpromoters om jouw verhaal door te vertellen.
Lees de gehele blog Flood op Marketingfacts.
Aan de slag met gezonde groei
Wil je aan de slag met een gezonde groei van je bedrijf? Door de mens centraal te stellen, je superpromoters te vinden en te betrekken kun je je marketinginspanningen veel meer focussen en je budget veel effectiever besteden. Door het activeren van het aanstekelijk enthousiasme van de superpromoter wordt het werk bovendien veel leuker voor iedereen. Het loont dus om serieus met enthousiasme aan de gang te gaan.
Wil je een keer vrijblijvend sparren over de groei van je bedrijf met behulp van enthousiasme? Laat het ons weten en we maken een afspraak voor een klankbordgesprek.
We wensen je een gezonde groei toe, let it grow!