Hoe Philips muziekfreaks en audiofielen bereikt

Mensen die mij wat beter kennen weten dat ik een grote muziekfreak ben, ik luister een groot deel van de dag muziek, ben verzamelaar, ga regelmatig naar concerten en doe met vrienden fanatiek mee aan popquizzen. Iets minder mensen weten dat ik een audiofiele kant heb en veel waarde hecht aan een goed klinkend geluid. Daarnaast heb ik een fascinatie voor innovatie en marketing. Het komt allemaal samen in deze blog. Ik sprak Ilona de Bok van Philips en Marjolijn Kamphuis van techblog Numrush over The Thrill of Sound, een fascinerende long read vol multimedia, die duidelijk maakt hoe baanbrekende

The Thrill of Sound: een mooie branded content case

Mensen die mij wat beter kennen weten dat ik een grote muziekfreak ben, ik luister een groot deel van de dag muziek, ben verzamelaar, ga regelmatig naar concerten en doe met vrienden fanatiek mee aan popquizzen. Iets minder mensen weten dat ik een audiofiele kant heb en veel waarde hecht aan een goed klinkend geluid. Daarnaast heb ik een fascinatie voor innovatie en marketing. Het komt allemaal samen in deze blog. Ik sprak Ilona de Bok van Philips en Marjolijn Kamphuis van techblog Numrush over The Thrill of Sound, een fascinerende long read vol multimedia, die duidelijk maakt hoe baanbrekende innovaties van Philips hun stempel hebben gedrukt op de manier waarop miljoenen muziekliefhebbers over de hele wereld muziek hebben geluisterd en beleefd.

Regenachtige zondagmiddagen tapen

Ik was als klein jongetje al gek van muziek. In mijn tienertijd ben ik een paar jaar intensief op zoek geweest naar het perfectioneren van muziekbeleving.

Toen ik een jaar of 13 was, heb ik mijn kostbare geld verdiend met bollenpellen geïnvesteerd in een Pioneer cassettedeck dat ik aansloot op het Grundig systeem dat nog van mijn opa en oma was geweest. Vele tientallen tapes heb ik in een paar jaar tijd vol gezet met muziek van de radio, bibliotheek en de muziek van vriendjes waar ik vele regenachtige zondagmiddagen doorbracht met 2 cassettedecks naast elkaar.

Na de investering in het cassettedeck volgden al vrij snel Wharfedale luidsprekers en mijn eerste cd-speler. Inderdaad, van Philips. In 1987 schafte ik mijn eerste cd aan voor het astronomische bedrag van 46 gulden 95. Een paar jaar later spendeerde ik duizenden guldens die ik in vakanties had bijverdiend aan een nog veel beter klinkend audiosysteem. Ik ontpopte me als een echte verzamelaar en mijn cd-collectie groeide aanzienlijk. Inmiddels is de in de jaren ‘90 aangeschafte apparatuur weer ingewisseld voor spullen van nog hogere kwaliteit en staan er bij mij thuis nu kasten vol vinyl en vooral cd’s. Keurig alfabetisch en chronologisch gesorteerd.

Toch is mijn manier van muziekluisteren de laatste jaren in hoog tempo veranderd. Ik luister tegenwoordig muziek via veel verschillende dragers: thuis luister ik vooral nog cd’s, maar ook iTunes en Spotify en af toe vinyl en minidisc. Onderweg op de fiets of tijdens het hardlopen is mijn iPod en Spotify favoriet en sinds kort luister ik ook op kantoor draadloos naar Spotify via Sonos. Voor mij persoonlijk is de keus voor de drager waar ik muziek mee afspeel sterk afhankelijk van mijn praktische situatie, hoe handig het apparaat werkt en hoe goed het moet klinken.

Lees hier verder op Marketingfacts

Jasper van Bochove

B2B Marketing Strateeg - ik help directeuren van B2B bedrijven mensgedreven groeien

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0 Shares
Share
Tweet
WhatsApp
Email