Deze blog verscheen ook op Customer Talk.
Als een onderneming haar maatschappelijke betrokkenheid wil tonen, is het stimuleren van vrijwilligerswerk een krachtig instrument. Een bekend voorbeeld van binding met de samenleving is het 1-1-1-model van Salesforce: 1 procent van het eigen vermogen, 1 procent van de producten en 1 procent van de tijd van de werknemers van de CRM-leverancier wordt besteed aan filantropische projecten over de hele wereld. Deze insteek zorgt niet alleen voor een onderscheidende factor, maar verhoogt ook het inlevingsvermogen op klantproblemen.
Invloed vrijwilligerswerk op klantbeleving
Op het congres ‘The Future of Customer Experience’ van Zendesk, dat op 7 juni 2018 plaatsvond in Londen, mocht ik haar oprichter en chief executive officer Mikkel Svane aan de tand voelen over de wijze waarop het bedrijf zelf de customer experience verhoogt.
Mikkel Svane, oprichter en CEO van Zendesk
Hoe ziet jullie klantenbestand eruit?
“Er zitten veel start-ups en webshops tussen onze klanten”, vertelt Mikkel Svane. “Het zijn vaak first movers van technologie die onze klantenservicesoftware en supportticketsystemen gebruiken. Maar inmiddels bestaat ruim 40 procent van ons klantenbestand uit de grotere organisaties.”
Meer onderling contact stimuleert hulpvragen.
Trendwatcher Dave Mattin had het in zijn keynote op jullie event over een aantal basisbehoeften die altijd bij consumenten blijven bestaan: eenvoud, empathie, waarde, authenticiteit en verbinding. Empathie heeft alles met de bedrijfscultuur te maken. Hoe leren jullie bij medewerkers om meer inlevingsvermogen met de klant te hebben?
“Eén van de dingen die we voor medewerkers hebben gelanceerd, is ons CSR-programma: corporate social responsability. Hier in Londen ondersteunen we bijvoorbeeld de ‘West London Mission’: onze medewerkers helpen zwervers, vluchtelingen of mensen met alcohol- en drugsproblemen met basisproducten zoals shampoo, tandpasta en ondergoed. Zendesk-medewerkers steken daar tijd in en dat helpt ze om hun ‘empathie-spier’ te oefenen. Alle medewerkers moeten minimaal zes uur per jaar aan vrijwilligerswerk besteden.”
Vrijwilligerswerk verhoogt het inlevingsvermogen op klantproblemen.
“Door de Drexel University is onderzoek gedaan naar de impact van vrijwilligerswerk. Daaruit is gebleken dat:
- Meer onderling contact hulpvragen stimuleert. Het blijkt dat hoe meer er om hulp wordt gevraagd, des te hoger de klanttevredenheid is.
- Vrijwilligerswerk het inlevingsvermogen op klantproblemen verhoogt. Werknemers die minstens eens per twee maanden vrijwillig de handen uit de mouwen steken, scoren hoger op de empathieschaal. Vooral het contact dat een werknemer heeft met de mensen die de hulp ontvangen, is een erg belangrijke factor. Hierdoor groeit de ‘empathie-spier’ van medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan het belang van een goed gesprek tijdens een wandeling met een ouder echtpaar. Hierdoor is het voor een medewerker gemakkelijker om zich op een ander moment in de schoenen van een oudere klant met een klacht of vraag te verplaatsen.
- Vrijwilligerswerk voor trots en binding met de lokale gemeenschap zorgt. Daarbij leren werknemers ook wat er speelt in de buurt, maar zorgen ze op hun beurt ook dat de organisatie meer bekend wordt bij de bewoners.
Het is mooi om te zien dat de populariteit om als vrijwilliger een bijdrage aan de samenleving te leveren, stijgt onder de medewerkers van Zendesk.”
Vrijwilligerswerk zorgt voor trots en binding met de lokale gemeenschap.
Groei en enthousiaste klanten
We hebben het over medewerkers gehad. Als we kijken naar jullie klanten en het hebben over verbinding, wat zijn dan de dingen die jullie doen op het gebied van customer engagement?
“Er zijn klanten die prima zelf weten wat ze nodig hebben, daar ook toegang toe hebben en die niet lastig gevallen willen worden met verkooppraatjes. Maar grotere bedrijven hebben soms meer complexe behoeftes. Denk aan juridische behoeftes zoals privacy en compliance of complexe materie als change management. Ook daar adviseren en ondersteunen we ze, soms ook met onze partners.”
Iedereen weet dat je als bedrijf makkelijk kunt groeien door mond-tot-mondreclame van enthousiaste klanten. Hoe zorgen jullie voor enthousiaste klanten?
“Een groot deel van onze customer experience zit in het product dat we leveren. We willen gewoon een geweldig en gebruiksvriendelijk product leveren waarmee we het leven van onze klanten makkelijker maken. Dat levert enthousiaste klanten op die het aan anderen doorvertellen.”