Waarom een Soundcheck essentieel is

Toen ik mijn eerste podiumervaringen opdeed als drummer in een bandje, ik was net 15 jaar, kwam ik in aanraking met ‘Soundchecks’. Wat een sensatie; allemaal microfoons op en rond mijn drumkit en een grote monitorspeaker die op mij was gericht. Elk instrument werd versterkt om het grote publiek een goede livemuziek ervaring te bieden.

Voor de muziek-leken onder ons: Voordat het publiek kan genieten van livemuziek, moet een soundcheck ervoor zorgen dat alle instrumenten en vocalen op elkaar zijn afgestemd en dat het geheel als één geheel klinkt en voelt. De bezoeker staat er misschien niet bij stil; maar de balancering van die frequenties en volumes maakt of breekt de muziekervaring.
De geluidsman is hierbij de tovenaar: hij maakt van heel veel herrie, echo’s en kabaal een heerlijke ervaring. Na een goede soundcheck kan het publiek gaan genieten.

 

Dat podium, wat voelde dat geweldig. Ik was een echte performing artist! Zittend tussen al dat mooie instrumentarium begon de adrenaline van het aanstaande stardom wel te stromen. En dan komt het moment van mijn eerste soundcheck. De geluidsman gaat zijn werk doen. Maar iedereen op het podium speelt en schreeuwt door elkaar. Ieder is compleet in zijn eigen bubbel.

 

STILTE!!!, brult de geluidsman … anders komt het nooit goed!

 

‘STILTE!!!”, brult Joost Noordman, de geluidsman. “Luister naar mijn instructies, anders komt het nooit goed!”. Om een mooi geheel te maken, moet hij eerst alle individuele instrumenten tunen en balanceren. Hij regisseert de soundcheck. Eerst de bassdrum. Boem, boem, boem. Als een stomp in je maag. Wat heerlijk. Mijn rechtervoet creëert direct een heftige impact. Machtig. Weer die adrenaline. En dan de rest van de drums, alle andere instrumenten en de zang. Van een grote chaos naar een schitterende sound. Wat een power, we staan op het punt om iets moois te creëren.

 

Elke organisatie of bedrijf heeft, net als een band, ook een geluid, een beeld, een gevoel, een emotie. Het is het gevolg van alles wat het bedrijf doet, zegt en laat zien. Alle ‘instrumenten’ dragen daaraan bij: de producten of diensten, de mensen daarachter, de klanten en de communicatie daaromheen.

 

Misschien zijn alle ‘instrumenten’ wel aanwezig en is alles goed ontwikkeld, maar de afstemming van alle onderdelen bepaalt hoe succesvol een organisatie is. Om achter die ideale afstemming te komen, doe je een Soundcheck: Hoe staan de frequenties en volumes per bedrijf- en marketingonderdeel nu? Hoe ‘klinkt’ dat in de oren van de toehoorders, en welke effecten zou het hebben als alle ‘instrumenten’ nog beter op elkaar afgestemd zouden worden?

 

Je raadt het al: het geluid, het beeld en het gevoel van een organisatie wordt dan steeds meer als éénheid ervaren door de toehoorders. Het klinkt prettig, uitgebalanceerd. Het voelt goed. Echt iets om langer naar te luisteren en van te genieten.

 

Onze marketeers zijn net als die geluidsman. Ze manen tot stilte en helpen vervolgens om de balans te vinden en om van alle kakofonie een symfonie te maken. Daarom dus eerst die Soundcheck.

 

Interessant? Plan een vrijblijvend klankbordgesprek of doe alvast de online Soundcheck.

 

Muziek is van The Rare Groove Orchestra, waar ik als drummer van 2003 tot 2012 de wereld van de Hammond Funk onveilig mee mocht maken.

Dick de Zwart

Freelance e-mailmarketing en automation specialist. Docent. Trainer. Coach.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Tweet
WhatsApp
Email