Wat zijn de succesfactoren van jouw bedrijf?

Ken jij de succesfactoren van jouw B2B-bedrijf? Zijn het je unieke producten, is het je onderscheidende communicatie en/of zijn het jouw medewerkers? En als je de echte succesfactoren kent, zet je ze dan ook doelbewust in? Er is vaak nog veel meer uit te halen. Zeker in mindere tijden is dit enorm waardevol. Zorg dus dat je weet wat de sleutel tot jouw succes is en waarom. Daarmee maak je je ambitie en strategie concreet en haalbaar. Doe het ook niet alleen op basis van onderbuikgevoel maar fact-based. Dan kun je er echt wat mee.

KSF & KPI

Vaak ligt de focus al snel op prestatie-indicatoren die als ‘kritisch’ worden bestempeld (KPI’s), terwijl juist eerst de kritische succesfactoren ontrafeld moeten worden. KSF’s dus. Want mogelijk duik je te snel in het meten van een bepaalde prestatie, zoals omzet of klanttevredenheid. De KPI is natuurlijk belangrijk maar wel in tweede instantie; een teller die weergeeft wat het effect is van wat je doet.

 

Onderscheidend

De essentiële vraag is dus waardoor bijvoorbeeld je omzet of klanttevredenheid positief wordt beïnvloed. Dat zijn de succesfactoren, de knoppen waaraan je gaat draaien. Als je deze kritische succesfactoren kent en optimaliseert, heb je de basis van een werkende strategie en uitvoering. Het is het geheim van de smid, uniek voor elke organisatie of ondernemer. De kern van jouw onderscheidend vermogen.

Een succesfactor kort ik wel eens af tot ‘S-factor’, waar mensen je organisatie om roemen en blij van worden. De ervaring leert dat het voor je cultuur zeer waardevol is om de S-factor(s) bewust te kunnen benoemen, vastpakken en er samen mee aan de slag te blijven. De S-factor maakt je trots en het geeft energie en focus in je werk. Het is waar je organisatie zichtbaar en meetbaar goed in is. Het is dus ook waar je jouw klanten mee verblijdt en je commerciële resultaat positief mee beïnvloedt.

 

Check

Wil jij je succesfactoren (her)ontdekken en beter inzetten? Bij Sound Business is dat een vast onderdeel van de Soundcheck. Ik help je er graag bij. Om jezelf een eerste beeld te vormen kun je alvast onze Online Soundcheck doen. Gratis en vrijblijvend natuurlijk. Succes en ik help je daarna graag verder!

Michiel Kroes

Marketing- en communicatieprofessional | Branding & Customer Excellence

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Shares
Share
Tweet
WhatsApp
Email