KSF & KPI
Vaak ligt de focus al snel op prestatie-indicatoren die als ‘kritisch’ worden bestempeld (KPI’s), terwijl juist eerst de kritische succesfactoren ontrafeld moeten worden. KSF’s dus. Want mogelijk duik je te snel in het meten van een bepaalde prestatie, zoals omzet of klanttevredenheid. De KPI is natuurlijk belangrijk maar wel in tweede instantie; een teller die weergeeft wat het effect is van wat je doet.
Onderscheidend
De essentiële vraag is dus waardoor bijvoorbeeld je omzet of klanttevredenheid positief wordt beïnvloed. Dat zijn de succesfactoren, de knoppen waaraan je gaat draaien. Als je deze kritische succesfactoren kent en optimaliseert, heb je de basis van een werkende strategie en uitvoering. Het is het geheim van de smid, uniek voor elke organisatie of ondernemer. De kern van jouw onderscheidend vermogen.
Een succesfactor kort ik wel eens af tot ‘S-factor’, waar mensen je organisatie om roemen en blij van worden. De ervaring leert dat het voor je cultuur zeer waardevol is om de S-factor(s) bewust te kunnen benoemen, vastpakken en er samen mee aan de slag te blijven. De S-factor maakt je trots en het geeft energie en focus in je werk. Het is waar je organisatie zichtbaar en meetbaar goed in is. Het is dus ook waar je jouw klanten mee verblijdt en je commerciële resultaat positief mee beïnvloedt.
Check
Wil jij je succesfactoren (her)ontdekken en beter inzetten? Bij Sound Business is dat een vast onderdeel van de Soundcheck. Ik help je er graag bij. Om jezelf een eerste beeld te vormen kun je alvast onze Online Soundcheck doen. Gratis en vrijblijvend natuurlijk. Succes en ik help je daarna graag verder!