“C-Job kiest strategie met hulp van haar ambassadeurs”

cjob

C-Job -een ambitieus en groeiend maritiem ingenieursbureau- heeft samen met ons een intensief traject doorlopen met de focus op het creëren van ambassadeurs. De marketingstrategie die hier aan ten grondslag ligt is in nauwe samenwerking met zeer tevreden klanten ontwikkeld.

Het begint bij ambassadeurs

Start van het traject was een beknopt online onderzoek onder alle klanten rondom één essentiële vraag: “in hoeverre bent u bereid deze organisatie aan te raden aan een kennis, relatie of vriend?”. Door het stellen van deze vraag kreeg C-Job inzicht in wie haar ambassadeurs zijn. “Het helpt bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten als de opdrachtgever ambassadeur is,” aldus Basjan Faber, CEO van C-Job.

Het enthousiaste MT van C-Job ontwikkelde samen met ons in no-time een onderscheidende marketingstrategie. Job Volwater: “De aangescherpte visie en missie, nieuwe merkwaarden, merkbelofte en pay-off helpen ons als MT één taal te spreken en ons verhaal beter te vertellen.”

Nieuwe website

De uitgangspunten zijn direct vertaald in de nieuwe C-Job website die we met onze Internetpartner Webvalue in sneltreinvaart ontwikkelden.

Maritieme sector in het jaar 2025

In een tweetal strategische sessies met de Raad van Commissarissen ontwikkelden we een omgevingsscenario voor de wereld in 2025. Er is mede op basis hiervan richting bepaald voor de strategische positie, bijvoorbeeld voor de internationale strategie en de keuze voor een aantal sectoren in de markt.

Nieuwe markten veroveren

Voor één van de belangrijkste sectoren in de markt ontwikkelden we samen met C-Job een nieuwe propositie. Deze propositie heeft C-Job zelf vervolgens verder uit ontwikkeld in proposities voor 2 andere doelmarkten. Jelle Grijpstra, senior naval architect en MT lid bij C-Job: “Het traject heeft enorm geholpen in commercieel opzicht. We zijn inmiddels met succes bezig om nieuwe markten te gaan veroveren.”

56 contactmomenten, 10 meter papier

10 meter brown paper was er nodig om de customer journey (alle contactmomenten tussen klant, organisatie en merk) van C-Job weer te geven. We hadden het genoegen 5 klanten van C-Job te interviewen om de customer journey te toetsen en de momenten van de waarheid voor de klant te achterhalen. Door vervolgens de merkwaarden in de mix te trekken, ontwikkelden we in een gezamenlijke creatieve sessie een aantal onderscheidende klantbelevingsconcepten.

Deze concepten hebben we vervolgens direct in een visueel actieplan vastgelegd en resulteerden onder andere in een aantal noodzakelijke organisatorische aanpassingen binnen C-Job.

“De sessies hebben gezorgd voor meer eenheid in het team. Het traject heeft ook gediend om alle visies, ideeën en meningen samen te kneden”, aldus Barend-Jan Binkhorst, senior naval architect.

Eén ding staat als een paal boven water; C-Job is met veel enthousiasme bezig om in nauwe samenwerking de ambities van haar opdrachtgevers te realiseren!

Een aantal ervaringen van mensen van C-Job tijdens en na het project met ons:

  • Basjan Faber, CEO van C-Job: “De aangescherpte visie en missie, nieuwe merkwaarden, merkbelofte en pay-off helpen ons als MT één taal te spreken en ons verhaal beter te vertellen.”
  • Jelle Grijpstra, senior naval architect en MT lid bij C-Job: “Het traject heeft enorm geholpen in commercieel opzicht. We zijn met succes bezig om nieuwe markten te gaan veroveren.”

En hoe gaat het nu?

In 2021 is C-Job een groeiend en bloeiend bedrijf. In 2012 waren er 40 mensen werkzaam, er werken nu in totaal 165 mensen, verspreid over drie kantoren in Nederland en kantoren in Oekraïne en Houston, Texas.

CEO van C-Job, Basjan Faber: “Branding en klantbeleving zijn nog belangrijker dan ik dacht voor groei, zowel voor nieuwe klanten als nieuwe medewerkers. Een sterk merk en een goede klantbeleving zijn niet alleen belangrijk in de consumentenmarkt. Ook mensen in de technische B2B-markt kunnen zich goed identificeren met menselijke verhalen van bevlogen maritieme ingenieurs. Dat bevestigt een beeld van high trust en het creëert loyaliteit bij zowel klanten als medewerkers.”

Meer weten over de groei van C-Job en de rol van marketing? Lees dan de blog op basis van een interview met de CEO van C-Job, Basjan Faber “Opdrachten krijgen door aanbevelingen en love letters van technische talenten”

Wil je weten wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Maak een afspraak voor een oriënterend gesprek!

0 Shares
Share
Tweet
WhatsApp
Email